برای توضیح وظایف حسابداران، باید چند نکته را در نظر بگیریم.‌ حسابداری طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را شامل می‌شود که نیاز به افراد مختلف با تخصص‌های گوناگون دارد. با توجه به تنوع و دقت فعالیت‌های حسابداری هر یک از فعالیت‌های آن فردی حرفه‌ای را می‌طلبد که در آن حوزه متخصص و آگاه از دانش روز باشند. بنابراین وظایف یک حسابدار می‌تواند با وظایف فرد دیگر متفاوت باشد.

از سوی دیگر علاوه بر دانش و تخصص، لازم است حسابداران مهارت‌های خاصی نیز داشته باشند. توان استفاده از نرم‌افزارهای مورد نیاز و توان تحلیل داده‌ها برخی از این مهارت‌ها هستند.

حسابداران حرفه‌ای

مهارت‌های لازم برای انجام وظایف حسابدار 

حسابداری طیف گسترده‌ای از مسئولیت‌ها و وظایف را در بر می‌گیرد. حسابداران معمولا افرادی ریزبین و دقیق در جزئیات که دارای مهارت‌های محاسباتی و درک روشن از امور مالی هستند. اما حسابداری خودش به چندین تخصص تقسیم می‌شود. تهیه اظهارنامه مالیاتی، تخصص در تنظیم لیست حقوق و دستمزد، بررسی کلاهبرداری مالی و غیره بخشی از این تخصص‌ها است.

در ادامه به 4 مهارت مهم برای حسابداران می‌پردازیم:

کار با نرم‌افزار حسابداری

1- مهارت کار با نرم‌افزارها

امروزه طیف گسترده‌ای از انواع نرم‌افزارهای حسابداری در دسترس هستند که حسابداران باید توانایی استفاده از آن‌ها را داشته باشند. در کنار همه نرم‌افزارها، شاید یکی از ابتدایی‌ترین ابزارها برنامه اکسل است که هنوز هم به دلیل سهولت استفاده و انعطاف پذیری، برنامه کاربردی و محبوب بسیاری از حسابداران است.

قابلیت‌های بالای برنامه اکسل موجب شده تا امکان ایجاد هزاران فرمول متناسب با نیاز کاربر در سیستم‌های مالی و اداری فراهم باشد. بنابراین مهارت کار با یک نرم‌افزار حسابداری و همچنین برنامه اکسل برای حسابداران ضروری به نظر می‌رسد.

مهارت برقراری ارتباط

2- مهارت‌های کلامی و ارتباطی

یک حسابدار یا مشارو مالی، علاوه بر داشتن تخصص در زمینه کاری خود، لازم است توان برقراری ارتباط موثر با دیگران را نیز داشته باشد. خیلی وقت‌ها ضرورت دارد تا یک حسابدار یا مشاور مالی، با همکاران یا مشتریان ارتباط برقرار کند تا مفاهیمی را توضیح دهد و یا راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

آن‌چه مسلم است این است که طرف مقابل به اندازه شما از موضوعات حسابداری آگاهی ندارد و شما باید موارد لازم را به او توضیح دهید.

بنابراین هر چقدر هم که حرفه‌ای باشید، لازم است تا بتوانید به طور موثر خرف بزنید و ارتباط برقرار کنید. توان تعامل و انتقال اطلاعات بر میزان حرفه‌ای بودن و اعتبار شما در نظر مخاطب به شدت تاثیرگذار است.

3- مهارت تحلیلی

اما مهارت تحلیل و توان بررسی و تفسیر اطلاعات مالی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های حسابداران است.  همچنین حسابدار باید توان یکپارچه دیدن مسائل سازمان و توجه به ارتباط میان عوامل مختلف سازمان در مباحث مالی را داشته باشد. حسابدار باید بتواند اطلاعات مالی را تحلیل و چالش‌های پیش روی سازمان را شناسایی کند. سپس از یک رویکرد یکپارچه برای تهیه راه حل های موثر برای رفع آن استفاده کند.

وظایف حسابداران

4- مدیریت زمان

بیشتر حسابداران همزمان بر روی چند پروژه و گاهی برای چند شرکت کار می‌کنند. بنابراین مهارت مدیریت زمان یکی از مهم‌ترین توانایی‌های مورد نیاز حسابداران است. انجام پروژه در بازه زمانی مشخص و به موقع بودن فعالیت‌ها، برای حسابداران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وظایف حسابدار حرفه‌ای

یک حسابدار می‌تواند وظایف گوناگونی از جمله مدیریت یا تجزیه و تحلیل داده‌های مالی را بر عهده داشته باشد. همچنین ممکن است یک حسابدار در یک شرکت کوچک، کلیه فعالیت‌های امور مالی را انجام دهد اما همان وظایف در شرکت‌های بزرگ توسط یک تیم حسابداری متشکل از جندین حسابدار با تخصص‌های متفاوت انجام شود. در این شرکت‌ها معمولا هر حسابدار مسئول انجام یکی از حوزه‌های حسابداری و مدیریت مالی به شکلی تخصصی‌تر است.

در عین حال برخی وظایف حسابدار هم بستگی به نوع شرکت دارد. وظایف حسابداران در شرکت‌های تولیدی با وظایف حسابداران در شرکت‌های خدماتی، بازرگانی و یا پیمانکاری متفاوت است. هر کدام از انواع شرکت‌ها فرایندهای حسابداری متفاوتی دارند چراکه نوع فعالیتشان هم متفاوت است. بنابراین ملزومات و داده‌های مالی‌شان هم یکی نیست.

بر این اساس حسابداران در شرکت‌های مختلف می‌توانند وظایفی مشترک و در عین حال وظایفی متفاوت داشته باشند. بخشی از وظایف حسابداران که در سمت‌های مختلف مشابه است اما با افزایش سابقه و ارتقاء رتبه شغلی، حجم فعالیت های تکراری حسابداری از جمله ثبت اسناد حسابداری، بایگانی اسناد و فعالیت‌هایی از این دست، کاسته شده و فعالیت های آماری و تحلیلی و همچنین مسئولیت پاسخگویی او بیشتر می‌شود.

همچنین مسئولیت یک کارشناس حسابداری با مدیر مالی یا رئیس حسابداری نیز یکسان نیست. اما موضوع دیگر این است که به طور کلی وظایف حسابداران داخل شرکت با مشاوران مالی تفاوتی آشکار و گسترده دارد. اما تفاوت وظایف حسابداران با مشاوران مالی در کجاست و علت آن چیست؟

شرکت فرزام محاسب آماده ارائه خدمات حسابداری به سازمان‌ها است.

مشاور مالی

تفاوت وظایف حسابدار و مشاور مالی

از نظر حقوقی، حسابدار یک شرکت عهده‌دار ثبت کلیه هزینه‌ها، درآمدها و مصارف مختلف شرکت، محاسبه حقوق و دستمزد و بیمه کارکنان، بررسی و پیگیری امور مالیاتی و فعالیت‌هایی از این دست هستند. اما مشاوران مالی وظیفه مهم‌تری در مقایسه با حسابداران یک شرکت دارند.

برای دریافت راهنمایی در زمینه‌های مالی و حسابداری با مشاوران فرزام محاسب تماس بگیرید.

مشاوران مالی باید بتوانند در زمان مناسب بهترین تصمیم را گرفته و به مدیران ارشد سازمان انتقال دهند. این مشاوران وظیفه تضمین سلامت مالی شرکت را به عهده دارند و به همین دلیل به لحاظ حقوقی، وظایف مشاوران مالی حساس‌تر از حسابداران شرکت است. در واقع می‌توان گفت مشاوران مالی نگاهی جامع‌تر و کلی‌تر به مبادلات و موقعیت مالی شرکت‌ها دارند.

مشاوران مالی، با رائه راهنمایی‌های لازم به مدیران، مسیر پیشرفت مالی شرکت را مشخص می‌کنند. به طور کلی مشاوره در سرمایه‌گذاری‌ها، راه‌های افزایش سود شرکت و اصلاح فرایندهایی که برای شرکت زیان‌بار هستند، از وظایف اصلی مشاوران مالی است.

در هر حال حسابدار، مدیر مالی و یا مشاور مالی هر یک عهده‌دار وظایفی هستند که مبنای مشترکی دارد اما میزان مسئولیت‌ها متفاوت است و تعیین کننده نوع فعالیت آن‌ها است. بنابراین با وجود تفاوت‌ها، شباهت‌هایی نیز میان وطایف آن‌ها وجود دارد.

برچسب: