طراحی و اجرای سیستم بهای تمام شده

طراحی و اجرای سیستم بهای تمام شده
طراحی و اجرای سیستم بهای تمام شده
17 مهر 1402

طراحی و پیاده سازی سیستم بهای تمام شده

حسابداری بهای تمام شده (حسابداری صنعتی) یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت است. چرا که مدیران با استفاده از آن می‌توانند بهای تمام شده تولیدات یا کالاهای خریداری شده یا فروش رفته را محاسبه کنند.

این کار باعث می‌شود مدیران کنترل خود را بر روی هزینه‌های تولید (خرید مواد اولیه، هزینه استفاده از ماشین آلات، دستمزد پرسنل و غیره) داشته باشند. واضح است که اگر مدیران گزارش‌های دقیق و صحیحی از هزینه‌ها نداشته باشند، در تصمیم‌گیری‌های مالی و مدیریتی خود با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد. اساسی‌ترین فعالیت ما در این بخش مربوط به مشتریانی می‌باشد که به امر تولید اشتغال داشته و نیاز به محاسبه بهای تولید و تمام شده محصولات تولیدی خود می‌باشند. بدیهی است که دستیابی به این مهم مستلزم طراحی و به کارگیری یک سیستم هزینه‌یابی مناسب می‌باشد تا قادر به محاسبه بهای تمام شده تولید باشد. بنابراین ارائه راه‌حل‌ها و روش‌هایی که بتواند ضمن صحت محاسبه بهای تمام شده سایر اطلاعات جانبی را برای تصمیم‌گیری‌های مدیریت فراهم کند، امری ضروری به نظر می‌رسد و باید به آن توجه خاصی مبذول گردد.

موسسه خدمات مالی و حسابداری فرزام محاسب پیشگام با همکاری با نیروهای حرفه ای دارای تجارب ارزنده در خصوص طراحی و استقرار سیستم حسابداری بهای تمام شده هستند .
طراحی سیستم بهای تمام شده و پروژه حسابداری و دسترسی به اطلاعات و داده های صحیح ، اهمیت بالایی در تصمیم گیری های مدیریتی و توسعه ساز دارد . این امر برای واحدهای اقتصادی که خدمات و کالاهای متنوع ارائه می دهند ، بسیار حائز اهمیت است .
شناخت و آشنایی با فعالیت های خط تولید و همچنین سنجش تاثیرات آن روی بهای تمام شده خدمات و کالاها ، مستلزم طراحی سیستم بهای تمام شده مفید و کارآمد خواهد بود تا قادر به شناخت تنوع و پیچیدگی فعالیت ها و در نظر گرفتن تاثیر آن ها بر هزینه های کالاهای تولیدی و ارائه خدمات باشد .
مراحل طراحی ساختار بهای تمام شده به شرح زیر است :
□ تعریف پروژه شامل اهداف عالیه سازمان
□ تعیین حوزه ی تحت پوشش سیستم بهای تمام شده
□ بررسی امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیروی انسانی
□ برآورد میزان حجم پروژه و منابع مورد نیاز
□ تعیین تیم اجرایی شامل مهندسان تولید ، کارشناسان مالی و گروه برنامه نویس
□ آشنا نمودن گروه اجرایی با وظایف و مسئولیت ها
□ اجرایی کردن پروژه شامل طراحی و استقرار مدل هزینه یابی
□ تهیه گزارشات و آنالیز ساخت به منظور کاهش بهای تمام شده