پیشنهاد سازمان بورس برای اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری

پیشنهاد سازمان بورس برای اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری
پیشنهاد سازمان بورس برای اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری
17 مهر 1402

پیشنهاد سازمان بورس برای اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری منجر به نظام‌مند شدن این جریان در بازار سرمایه خواهد شد و این اقدام مثبت می‌تواند مزایای ارزشمندی را برای بازار سهام به همراه داشته باشد.

امیر سیدی در گفت‌وگو با ‌ پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به تصویب پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری اشاره کرد و گفت: اصلاح استاندارد ۱۵ حسابداری منجر به نظام‌مند شدن این جریان در بازار سرمایه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اتفاق اقدام مثبتی است که در دستور کار قرار گرفت و به مراتب می‌تواند مزایایی را با خود به همراه داشته باشد، اظهار کرد: تصمیم اخیر مبنی بر تجدید ارزیابی دارایی‌ها، پیگیری و واقعی کردن ارزش دارایی شرکت‌ها از جمله اقدامات ارزشمند نهاد ناظر تلقی می‌شود. سیدی به وجود تورم بالا در اقتصاد کشور در چند سال گذشته تاکید کرد و گفت: فاصله مابین قیمت خرید و فروش با قیمت‌ دارایی شرکت‌ها در زمان تاسیس، باعث شده تا شاخص‌های سودآوری و عملکردی شرکت صحیح نباشد که در این زمینه تجدید ارزیابی دارایی‌ها زمینه اصلاح شاخص‌های سودآوری شرکت‌ها را فراهم خواهد کرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، نبود همخوانی مابین ارزش دارایی شرکت با ارزش روز اموال سبب می‌شود تا ضمن ارزیابی اشتباه سرمایه‌ موجود در شرکت، سود تعیین‌شده واقعی نباشد. وی ادامه داد: تحت تاثیر چنین اتفاقی، شاخص عملکردی شرکت به اشتباه نمایش داده می‌شود و شرکت استهلاک را به عنوان سود شناسایی می‌کند. سیدی اظهار کرد: این امر مخاطراتی را برای شرکت ایجاد می‌کند که مسوولان دیگر در آینده از عهده تعمیرات دستگاه‌های خود بر نخواهند آمد.
مزایای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها
این کارشناس بازار سرمایه ضمن اعلام مزایای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها تاکید کرد: این امر علاوه بر اینکه باعث می‌شود عدد سرمایه شرکت در حساب‌ها به‌روز باشد، بلکه زمینه به‌روزرسانی استهلاک و عملکرد شرکت را فراهم خواهد کرد. وی با بیان اینکه با انجام چنین اقدامی نهادهای قانونگذار و تنظیم‌گر متوجه عملکرد واقعی شرکت‌ها خواهند شد، گفت: با اجرای تجدید ارزیابی دارایی، استهلاک صنعت مدنظر به نمایش گذاشته می‌شود و شاهد ارزش واقعی صنایع خواهیم بود که در این راستا باید مسوولان تصمیماتی را برای واقعی شدن قیمت‌ها اتخاذ کنند.

سیدی همچنین به عملکرد مدیریتی شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: ممکن است مدیریت شرکت نشان‌دهنده شاخص‌های مثبت از فعالیت شرکت‌ها باشد و آن شاخص ناشی از تورم باشد، اما با به‌روز شدن دارایی شرکت‌ها شاهد نمایش شاخص‌های واقعی شرکت‌ها و ‌نیز عملکرد بنگاه‌ها خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه به‌روزرسانی ارزش دفتری دارایی شرکت‌ها را به عنوان دیگر مزایای تجدید ارزیابی دارایی‌ها عنوان کرد و گفت: تامین مالی به عنوان یکی از مهم‌ترین هدف‌های بازار سرمایه تلقی می‌شود، از این رو با به‌روز شدن سرمایه شرکت‌ها اموالی را که می‌توان به عنوان وثیقه برای فعالیت‌ها استفاده کرد دچار جهش خواهد شد.

وی در پایان با اعلام اینکه تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به بهبود نقدینگی شرکت‌ها از طریق تبدیل استهلاک به جریان وجوه نقد خواهد شد، گفت: در شرایط فعلی که شاهد وجود تورم بالا در اقتصاد کشور هستیم، تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها به عنوان اقدامی مثبت تلقی و باعث می‌شود ضمن رویارویی با واقعیات اقتصادی، بازار سرمایه کارآمدتر و قیمت‌ها در این بازار شفاف و به‌روز شوند.

 

 

مطالب مشابه
گواهینامه ها
۱۴۰۲/۰۶/۱۹
دیدگاه‌ها
امتیاز دهید:
0 از 5